Dekada kamer sieciowych w transporcie publicznym. Sukcesy i wyzwania


2018-03-29
Pierwsze wdrożenia monitoringu pokładowego w środkach komunikacji miejskiej, pociągach i autobusach dalekobieżnych rozpoczęły się 10 lat temu. Dzięki dynamicznie rozwijającym się technologiom wachlarz rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo pasażerów i efektywność transportu publicznego poszerzył się

Jedną z kluczowych kwestii przy projektowaniu kamer pokładowych jest żywotność pojazdów,
w których kamery będą montowane. Wagony kolejowe często są eksploatowane nawet przez 40 lat, podczas gdy kamery powinny być wymieniane co 7-8 lat. Ważne jest zatem, aby można było łatwo
i sprawnie zainstalować nowe kamery. W tym celu producenci dbają o dopasowanie nowszych modeli kamer tak, by w miarę ewoluowania technologii możliwe było bezproblemowe modernizowanie starszych wagonów pociągów. W ciągu ostatnich dziesięciu lat poprawiła się solidność i niezawodność elementów mechanicznych kamer, a także ich możliwości obrazowania. Dodano nowe funkcje, które doskonale radzą sobie ze zmiennymi warunkami oświetlenia, ograniczoną pamięcią i możliwością  przesyłania danych.  

Przeczytaj również:

R-ewolucja technologiczna

Kamery pokładowe muszą sprostać zmiennym warunkom oświetlenia zależnym od miejsca, w którym w danym momencie przebywa pojazd. Gdy autobus lub pociąg wyjeżdża z ciemnego tunelu, kamera musi jak najszybciej dostosować się do promieni słonecznych. Z pomocą przychodzi zaawansowana technologia przetwarzania obrazu Wide Dynamic Range (WDR) – Forensic Capture, czyli funkcja szerokiego zakresu tonalnego zapewniająca wyraźny obraz w scenach z jasnymi i ciemnymi obszarami oraz technologia Axis Lightfinder gwarantująca kolorowy obraz nawet w niemal całkowitej ciemności. Tryb Traffic Light pozwala lepiej odróżnić kolory sygnalizacji świetlnej w bardzo ciemnych scenach. Działania tych dwóch funkcji w kamerach IP polega na użyciu odpowiednich algorytmów do analizy naświetlenia obrazu oraz na dynamicznej zmianie wartości niedoświetlonych
i prześwietlonych pikseli monitorowanych scen. Dzięki temu mamy możliwość dokładnej rejestracji sceny, mimo dużego kontrastu.

Z kolei aby poprawić komfort i bezpieczeństwo podróżnych i zminimalizować ryzyko wystąpienia sytuacji przestępczych, szczególnie nocą, obecnie zaawansowane technologie przetwarzania obrazu osadzone w niektórych urządzeniach przedstawiają i wykrywają interesujące obiekty za pomocą realistycznych kolorów nawet w bardzo słabym oświetleniu. Takie szczegóły mają kluczowe znaczenie w przypadku zbierania materiału dowodowego, odstraszania przestępców i zwiększenia ogólnego bezpieczeństwa pasażerów.

Więcej za mniej

Istotną wadą starszych systemów analogowych była ich niezdolność do kompresji wideo. 
W konsekwencji braku dostępnej pamięci na pokładzie pojazdu szybko usuwano materiał, by zwolnić miejsce na nowe nagrania. Ten fakt ograniczał przydatność kamer. Rozwiązaniem okazała się kompresja obrazu. W tym celu wprowadzono w kamerach IP technologię Zipstream, która umożliwia kompresję bez uszczerbku dla jakości i użyteczności zarejestrowanego materiału wideo. Technologia polega na  kompresji tylko nieistotnych szczegółów sceny, takich jak stacjonarne tła, przy zachowaniu szczegółów wszystkiego, co ważne, np. ludzi i pojazdów w ruchu. W rezultacie magazynowane są tylko znaczące informacje, a zapotrzebowanie na przepustowość i zasoby pamięci masowej zostaje ograniczone nawet o 50%. Flagowym produktem wykonanym w tej technologii jest kamera sieciowa Axis P3905-R Mk II przeznaczona do dozoru w pojazdach kołowych i szynowych, takich jak autobusy, pociągi, wagony metra i pojazdy służb ratowniczych.
  https://www.axis.com/pl-pl/products/axis-p3905-r

Dźwiękowy materiał wideo

Coraz powszechniejsze w użyciu stają się kamery pokładowe z wbudowanymi głośnikami, co jest wartością nie do przecenienia dla firm z sektora transportu publicznego. Możliwość rejestracji dźwięku poprawia efektywność działania kamery. Przykładowa utarczka słowna w autobusie
w godzinach szczytu może być dużo lepiej przeanalizowana dzięki dodatkowej opcji rejestracji dźwięku. Dzięki głośnikom i sprytnemu ustawieniu zewnętrznych mikrofonów nie tylko można zarejestrować spór, ale też go usłyszeć. Narzędzie to jest bardzo przydatne w przypadku prowadzonych postępowań wyjaśniających po zaistniałym zdarzeniu.

Od optyki do analityki

 

Dzisiejsze kamery sieciowe to już nie tylko urządzenia optyczne, ale również komputery o dużej mocy, pozwalające na inteligentną analizę rejestrowanego obrazu. Zaawansowane algorytmy analityczne umożliwiają firmom transportowym wykrywanie pozostawionych przedmiotów oraz dostęp do cennych danych na temat liczby pasażerów, schematów ich zachowań, a nawet analizę pod kątem demograficznym – mówi Jakub Kozak, dyrektor ds. sprzedaży Axis Communications.

Standardem są już kamery z wbudowanymi aplikacjami monitorującymi zachowanie kierowcy. Funkcja ta jest niezwykle przydatna w postępowaniu wyjaśniającym, gdy trzeba ustalić przyczynę zdarzenia: błąd ludzki czy okoliczności zewnętrzne. Kamery pokładowe są także wykorzystywane
w celu określenia ponad wszelką wątpliwość prawdziwego sprawcy kolizji drogowej, gdy pojawia się roszczenie ubezpieczeniowe ze strony kierowcy auta. W praktyce oznacza to spore oszczędności dla firmy transportowej.

Kamery zainstalowane na zewnętrz pojazdu komunikacji miejskiej z ekranami na desce rozdzielczej mogą działać jak cyfrowe lusterka, pomagając kierowcy umiejętnie i bezpiecznie wykonać manewr.
Z tego rozwiązania korzysta się również na kolei podczas łączenia ze sobą wagonów.

Przyszłość kamer pokładowych

 

Pierwotnie jako proste urządzenia do zapisu materiału wideo, kamery pokładowe stały się
w ostatnim dziesięcioleciu niezbędnym elementem sektora transportowego, realnie podnosząc bezpieczeństwo i poprawiając komfort pasażerów. Wraz z rozwojem koncepcji smart city, czyli inteligentnego miasta, ich użyteczność i spektrum zastosowania znacznie wzrosną. Trend ten wiąże się jednocześnie z zagrożeniem jakim jest cyberbezpieczeństwo rozległych sieci podłączonych urządzeń, które muszą być jednolicie zabezpieczone, by chronić prywatność obywateli i dane biznesowe. To ekscytujący moment dla branży mobilnego monitoringu. Biorąc pod uwagę tempo rozwoju technologii i rosnący popyt na tego rodzaju usługi, sieciowe kamery pokładowe z pewnością staną się kluczową częścią naszej wspólnej przyszłości – komentuje Jakub Kozak.

Kontakt dla mediów:

Marek Pavlica, Regional Communications Specialist Eastern Europe, Axis Communications

Telefon: + 42 0 734 319 237, E-mail: marek.pavlica@axis.com

 

Irmina Dzyr-Rainka, Senior Account Manager, PRIMUM Public Relations

Telefon: + 48 22 728 313 510, E-mail: i.dzyr-rainka@primum.pl

 

***

Informacje o Axis Communications

Axis oferuje innowacyjne rozwiązania z zakresu zabezpieczeń, które umożliwiają kształtowanie inteligentniejszego i bezpieczniejszego świata. Jako światowy lider rynku sieciowych systemów wizyjnych, Axis wyznacza kierunki rozwoju branży przez nieustanne wprowadzanie nowatorskich produktów sieciowych opartych na otwartych platformach oraz zapewnia klientom wartościowe rozwiązania za pośrednictwem globalnej sieci partnerów. Axis prowadzi długofalową współpracę z partnerami zapewniając im wiedzę oraz przełomowe produkty sieciowe przeznaczone zarówno na istniejące, jak i nowe rynki.

 

Axis zatrudnia około 2700 dedykowanych pracowników w ponad 50 krajach świata, wspieranych przez sieć ponad 90 000 partnerów. Firma została założona w 1984 roku i jest notowana na sztokholmskiej giełdzie NASDAQ pod symbolem AXIS. Więcej informacji o firmie Axis można znaleźć na stronie internetowej pod adresem www.axis.com.



Nadesłał:

Irena Stankiewicz

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl