Innowacyjne bariery drogowe EPAR


Innowacyjne bariery drogowe EPAR
2011-02-09
Specjaliści z Centrum Badawczo-Rozwojowego EPAR właśnie zakończyli pierwszą fazę badań nad rewolucyjnymi barierami drogowymi i osłonami energochłonnymi. Testy prowadzone na prototypach wykazują, że nowatorskie urządzenia redukują niszczącą siłę zderzeń nawet o 90%.

Jak podają policyjne statystyki, w 2009 roku na polskich drogach doszło do prawie 45 tys. wypadków, w których zginęły 4572 osoby. Wielu ofiar można byłoby uniknąć dzięki innowacyjnym rozwiązaniom z zastosowaniem mechanizmu EPAR. Już w lipcu Polska obejmie 6-miesięczną prezydencję w UE, która będzie szansą na aktywne wspieranie unijnych priorytetów, a wśród nich „Programu bezpieczeństwa na drogach na lata 2011-2020”. Niespełna rok później do Warszawy, Gdańska, Krakowa, Poznania i Wrocławia przyjadą dziesiątki tysięcy fanów piłki nożnej by uczestniczyć w EURO 2012. Czy Polska wykorzysta sprzyjające okoliczności i radykalnie poprawi bezpieczeństwo na drogach? 

Bezkonkurencyjność

Rewolucyjna technologia EPAR opracowana przez polskiego wynalazcę Lucjana Łągiewkę umożliwia redukcję skutków zderzeń nawet o 90%. Jej działanie oparte jest na zamianie znacznej części energii kinetycznej obiektów zderzających się na energię kinetyczną przetwornika akumulacyjno-rozpraszającego. Podczas zderzenia energia zamiast zamieniać się na prace niszczącą obiekt, przekazana zostaje do mechanicznych akumulatorów. Nasza technologia może być zastosowana zarówno w pojazdach jak i barierach drogowych – precyzuje Przemysław Łągiewka, prezes zarządu Projektu EPAR. – O ile nie możemy spodziewać się szybkiego i powszechnego zastosowania EPARu w zderzakach czy samochodowych systemach hamulcowych, o tyle wykorzystanie nowego typu barier na najniebezpieczniejszych odcinkach polskich dróg jest możliwe jeszcze przed EURO 2012.

Prowadzone badania potwierdzają efektywność EPARu. Technologia ta została zabezpieczona międzynarodowymi patentami. Obecnie testowane są prototypy barier o zmiennej geometrii, skrajnych barier drogowych skrajnych oraz osłon energochłonnych czyli barier czołowych. Każde z tych urządzeń wykorzystuje technologię EPAR i umożliwia absorpcję oraz rozproszenie niszczącej siły na poziomie od 50 do 90%. Oznacza to, że nowatorskie bariery EPAR są 30 razy bardziej efektywne niż wszystkie dostępne na rynku rozwiązania. Atutem powinna być również cena, łatwy montaż oraz zmniejszenie masy urządzeń i możliwość ich całkowitego recyklingu. W tej chwili w CBR EPAR przygotowywane są prezentacje i oferty dla potencjalnych inwestorów.

Polski produkt eksportowy

W roku 2010 EPAR został wielokrotnie nagrodzony medalami na międzynarodowych targach i wystawach m.in. w Genewie, Warszawie, Kuwejcie i Brukseli. Projekt zyskał również uznanie i wsparcie takich ośrodków jak: NOT, AGH oraz Królewska Szwedzka Akademia Nauk. - Mimo sukcesów EPARU wielokrotnie odmawialiśmy przeniesienia prac badawczych do ośrodków zagranicznych – twierdzi Łągiewka  zakładamy, że dzięki wsparciu badań i rozwoju produktów z zastosowaniem technologii EPAR przez rodzimych inwestorów wkrótce doprowadzimy do powstania innowacyjnego polskiego produkt eksportowego. 



Nadesłał:

annacharakter

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl