Konsumenci wybrali liderów wśród mediów – wyniki plebiscytu Wybór Konsumenta
W plebiscycie Wybór Konsumenta wyłoniono 19 liderów wśród mediów dostępnych na rynku polskim. Selekcji dokonali konsumenci – stali czytelnicy, telewidzowie, słuchacze określonego rodzaju medium. Badanie podzielono na dwa etapy, pierwszy - spotkania fokusowe, których celem było wyłonienie najistotniejszych cech w odniesieniu do konkretnych tytułów oraz kanałów telewizyjnych i radiowych. W drugim etapie konsumenci, uszeregowali powyższe cechy od najważniejszych do najmniej istotnych.
Media biorące udział w plebiscycie Wybór Konsumenta podzielone zostały na kategorie reprezentujące najważniejsze segmenty w tej dziedzinie. W każdej kategorii wyłoniono liderów, którzy zdobyli największe zaufanie wśród konsumentów, stałych odbiorców danego medium.
|
- Największą wartością plebiscytu wyróżniającą Wybór Konsumenta spośród innych konkursów jest bazowanie wyłącznie na opinii konsumentów. Dzięki odpowiednio dobranym badaniom mogliśmy zasięgnąć wiedzy u źródła, czyli u odbiorców na co dzień śledzących informacje w różnego rodzaju mediach - komentuje Karolina Dias koordynator badania Wybór Konsumenta - To czytelnicy, telewidzowie czy też słuchacze posiadają najlepsze pokłady informacji o jakości i przydatności proponowanych im artykułów czy programów - dodaje.
Liderzy wśród mediów
Jak wynika z plebiscytu Wybór Konsumenta największy poziom satysfakcji spośród wszystkich ocenianych mediów uzyskał Przegląd Sportowy. Aż 61 proc. czytelników doceniło ten rodzaj czasopisma w kategorii „magazyny sportowe". Na drugim miejscu, z 48,8 proc. poziomem satysfakcji, uplasował się Komputer Świat zwyciężając jednocześnie wszystkie czasopisma w kategorii „magazyny technologiczno - informatyczne". Wysoki poziom zadowolenia odnotowuje również Metro z kategorii „gazeta bezpłatna" zdobywając niemal 40 proc. zaufanie konsumentów.
Łącznie w badaniu udział wzięło 180 środków masowego przekazu, spośród których wyłoniono dziewiętnastu liderów w następujących kategoriach:
ZWYCIĘZCA | KATEGORIE |
GAZETA WYBORCZA | GAZETY CODZIENNE |
METRO | GAZETY BEZPŁATNE |
CZTERY KĄTY | MAGAZYNY DEKORACJI WNĘTRZ |
AUTO ŚWIAT | MAGAZYNY SAMOCHODOWE |
PRZEGLĄD SPORTOWY | MAGAZYNY SPORTOWE |
ONET.PL | INTERNETOWE SERWISY INFORMACYJNE |
MAMO TO JA | MAGAZYNY RODZINNE |
MOJE GOTOWANIE | MAGAZYNY KULINARNE |
TVN 24 | TV PROGRAMY INFORMACYJNE |
TVN | TV PROGRAMY ROZRYWKOWE |
RMF FM | RADIOWE PROGRAMY ROZRYWKOWE |
RMF FM | RADIOWE PROGRAMY INFORMACYJNE |
VIVA | MAGAZYNY O TEMATYSE SPOŁECZNEJ |
TWÓJ STYL | MAGAZYNY KOBIECE |
NATIONAL GEOGRAPHIC | MAGAZYNY PODRÓŻNICZE |
CKM | MAGAZYNY DLA MĘŻCZYZN |
FOKUS | MAGAZYNY NAUKOWE |
NEWSWEEK | MAGAZYNY TYGODNIKI |
KOMPUTER ŚWIAT | MAGAZYNY TECHNOLOGICZNE-INFORMATYCZNE |
Metody badawcze
System oceny i klasyfikacji mediów składa się z dwóch etapów badania. W pierwszej kolejności, po wybraniu wszystkich kategorii oraz tytułów przynależących do danej tematyki organizowane są badania fokusowe, podczas których wybierane są najwyżej ocenione cechy w odniesieniu do konkretnych tytułów oraz kanałów telewizyjnych i radiowych. W badaniu fokusowym, wzięło udział łącznie 620 osób. Wytypowane kryteria poddawane są kolejnemu badaniu w postaci wywiadu online, gdzie konsumenci szeregują cechy od najważniejszych do najmniej istotnych, które wpływają na ich decyzje dotyczące wyboru konkretnego medium
W kolejnym etapie wybierane są najważniejsze cechy, które uzyskały od 80 do 90 proc. punktów i analizowane są w kontekście danej kategorii. Następnie odbywają się bardziej szczegółowe badania, dzięki którym wyłaniane są najlepsze media z każdej tematyki. W każdej kategorii tematycznej odpowiedzi udzieliło 150 osób - stałych czytelników, telewidzów, słuchaczy określonego rodzaju medium.
W Polsce, badanie Wybór Konsumenta został zorganizowany po raz pierwszy. Sam projekt i zastosowane metody badawcze zostały opracowane i wdrożone w Portugalii, gdzie odniosły bardzo duży sukces, a Wybór Konsumenta stał się najpopularniejszym badaniem konsumenckim realizowanym w tym kraju.
Nadesłał:
dotpr
|