Bezpieczna podróż z Funkwerk plettac


2012-02-02
W pełni zautomatyzowane metro w Norymberdze kierowane bez pomocy maszynisty, wymaga najwyższych środków bezpieczeństwa. Monitoring wizyjny z zastosowaniem Wireless-LAN zaprojektowany i zrealizowany przez firmę Funkwerk plettac sprostał tym oczekiwaniom. Zrealizowany w 2011 roku przez firmę Funkwerk plettac projekt metra w Norymberdze był pierwszą inwestycją o tak wysokim stopniu innowacyjności w Europie. Po raz pierwszy, poprzez eksploatację mieszaną, możliwe było zsynchronizowanie zadań centrali administracyjnej metra z automatyzacją pociągu. Taka synergia działań zapewniła zarówno szybszy i bezkolizyjny sposób przemieszczania się, jak i mobilny system przekazywania alarmu w sytuacji zagrożenia.

Funkcjonalność monitoringu wizyjnego Funkwerk plettac

Przeczytaj również:

Wdrożenie projektu monitoringu przedziału pasażerskiego z zastosowaniem Wireless-LAN w Norymberdze przebiegało dwutorowo. Poza podwyższeniem dyspozycyjności pociągów, uwzględniono działania prewencyjne mające na celu zapobieganie przestępstwom, wandalizmowi oraz zapisywanie obrazu w celu jego późniejszej analizy. Jest to możliwe dzięki obrazom video rejestrowanym na bieżąco przez cztery stałe kamery kopułowe zamontowane w podwójnych wagonach motorowych. Uzyskane w ten sposób nagranie jest przekazywane do centrali poprzez Wireless-LAN, dzięki czemu możliwy jest podgląd monitorowanej strefy w czasie rzeczywistym. Rozpoczęcie transmisji i archiwizowanie danych zapewniają Surveillance Media Controller (SMC), czyli jednostki transmisji video i sterowania radiowego z cyfrowym zapisem. Przeniesienie sygnału radiowego do rozmieszczonych w tunelu punktów dostępowych ułatwia antena WLAN, zainstalowana na dachu jadącego pociągu. Uzyskany w ten sposób roaming zapewnia centrali relację „na żywo" z przedziału pasażerskiego. Do momentu, gdy pociąg nie przekracza szybkości 100 km/h, obraz pozbawiony jest wszelkich zakłóceń i niejasności. Wraz z nagraniem udostępniane są również informacje o numerach wagonu, kamery i pociągu, godzinie oraz dacie. Taki zestaw danych umożliwia jednoznaczną identyfikację. Co istotne, wszystkie sekwencje filmowe są archiwizowane, zarówno w bazie sytemu zainstalowanej w pociągu, jak i w centrali administracyjnej metra. Dostęp do obu miejsc przechowywania danych możliwy jest jednak wyłącznie z centrali, a wgląd do zgromadzonych informacji mają tylko uprawnione osoby.

Korzyści nadzoru video w czasie rzeczywistym

Dokonywany w czasie rzeczywistym przekaz obrazów z wnętrz przedziałów pasażerskich do centrali umożliwia szybką reakcję w krytycznych sytuacjach. Taki też był główny zamysł systemu monitoringu z zastosowaniem Wireless-LAN dla metra w Norymberdze. Projektując system firma Funkwerk plettac wzięła pod uwagę następujące scenariusze zdarzeń:

1. Alarm z przedziału pasażerskiego

Jeżeli z przedziału pasażerskiego zostanie nadany sygnał alarmowy, zarejestrowane obrazy w tym sektorze mogą być równolegle oglądane w centrali. Dostarczane informacje precyzują aktualną lokalizację pociągu i wagonu silnikowego, w którym został nadany sygnał. W razie potrzeby pracownicy poprzez zaalarmowanie policji i/lub służb ratowniczych mogą uruchomić konieczne procedury bezpieczeństwa. Ponadto, poprzez nagłośnienie zintegrowane z systemem monitoringu można nawiązać kontakt z przebywającymi w pociągu pasażerami.

2. Pociągnięcie hamulca awaryjnego lub też awaryjne otwieranie drzwi

W razie pociągnięcia hamulca bezpieczeństwa lub też awaryjnego otwarcia drzwi pracownicy mogą szybko zapanować nad sytuacją i łatwiej odróżnić rzeczywistą sytuację alarmową od nadużycia. W obu przypadkach, dzięki szczegółowej analizie materiału, możliwie jest podjęcie stosownych środków.

3. Zagrożenie pożarowe

Pracownicy poinformowani o wybuchu pożaru dzięki relacji „na żywo" mogą prawidłowo ocenić stopień zagrożenia i działać stosownie do sytuacji. Ponadto, pasażerowie mogą być przez nich uspokajani, a w przypadku ewakuacji - na bieżąco instruowani.


4. Czyny karalne i wandalizm

Stały monitoring video ułatwia skuteczne ściganie przestępców. Zdjęcia w wysokiej rozdzielczości umożliwiają dokładne zidentyfikowanie sprawcy oraz stanowią materiał dowodowy. Nadany z pociągu sygnał alarmowy pozwala operatorom w centrali zatrzymać pociąg i zaalarmować odpowiednie służby.


Funkcjonowanie metra w Norymberdze to doskonały dowód na to, że monitoring wizyjny Funkwerk plettac redukuje w znacznym stopniu liczbę dewastacji i drobnych wykroczeń występujących w środkach komunikacji zbiorowej. System ochrony infrastruktury komunikacyjnej zapewnia korzyści obydwu zainteresowanym stronom - pasażerom bezpieczeństwo i wysoki standard podróży, a firmom przewozowym ochronę mienia i odpowiednią politykę kadrową.

www.cctv-system.pl


Funkwerk plettac od 1953 r efektywnie rozwija ofertę innowacyjnych elektronicznych i mechanicznych systemów bezpieczeństwa. Wśród produktów firmy znajduje się kompleksowy system monitoringu wizyjnego oraz innowacyjne systemy ochrony infrastruktury komunikacyjnej. Większościowym udziałowcem firmy Funkwerk AG jest HÖRMANN Holding GmbH & Co. KG W zakresie działania Security Communication przedsiębiorstwo to jest odpowiedzialne za rozwiązania branżowe i systemowe w zakresie video bezpieczeństwa.



Nadesłał:

GutPR

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl