Ruszyła nowa europejska kampania "Partnerstwo dla prewencji"


2012-04-24
Celem kampanii jest wypracowanie wspólnej strategii działań pracodawców i pracowników na rzecz zdrowego i bezpiecznego miejsca pracy.

Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) rozpoczyna nową, dwuletnią kampanię „Zdrowe i bezpieczne miejsce pracy – partnerstwo dla prewencji”. Głównym celem kampanii jest podkreślenie wspólnego zaangażowania pracowników i pracodawców w poprawę bezpieczeństwa i zdrowia w pracy. Obecnie miejsca pracy w Unii Europejskiej są bezpieczniejsze i zdrowsze niż kiedykolwiek wcześniej. Mimo to, każdego roku nadal dochodzi do ok. 6,9 mln wypadków przy pracy. O kilka milionów wzrasta liczba przypadków chorób zawodowych. Nie można zmierzyć cierpienia ludzkiego, spowodowanego nieodpowiednimi warunkami pracy pod względem bezpieczeństwa i zdrowia, jednak koszty związane z łamaniem zasad bhp szacuje się na 490 mld EURO rocznie, co stanowi ponad połowę budżetu unijnego funduszu, przeznaczonego na powstrzymanie kryzysu finansowego.

Przeczytaj również:

Rozpoczynająca się kampania wzywa pracowników i pracodawców do współpracy na rzecz tworzenia fundamentów bardziej zrównoważonej kultury zarządzania bezpieczeństwem w Europie.

Jestem przekonana, że współpraca między pracownikami a kadrą kierowniczą może przynieść pozytywne wyniki” – twierdzi dr Christa Sedlatschek, dyrektor EU-OSHA. „Kampania koncentruje się na zachęcaniu kierownictwa wyższego szczebla do podejmowania działań w zakresie aktywnego zaangażowania się w minimalizację ryzyka zawodowego  oraz zachęcaniu pracowników, ich przedstawicieli i innych zainteresowanych stron do współpracy z kadrą zarządzającą. Kampania „Zdrowe i bezpieczne miejsce pracy” wspomaga też ten dialog, oferując proste i praktyczne wskazówki, jak efektywnie realizować partnerstwo dla prewencji.

Z przeprowadzonego niedawno przez EU-OSHA ogólnoeuropejskiego badania opinii publicznej na temat bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) wynika, że zasadniczo pracownicy w UE (74%) są pewni, że gdyby zwrócili uwagę kierownictwa na występowanie problemu w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, problem ten zostałby rozwiązany. Europejczycy uważają się też za dobrze poinformowanych w zakresie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (67%). Występują jednak znaczne różnice między poszczególnymi państwami członkowskimi. Głównym celem kampanii jest dzielenie się doświadczeniem i dobrymi praktykami, w celu zwiększenia poziomu bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy w każdym przedsiębiorstwie, niezależnie od jego wielkości oraz sektora w jakim działa, na  całym terytorium UE.

Wyniki badań potwierdzają, że bez względu na wielkość organizacji, kluczowe znaczenie dla powodzenia zarządzania bezpieczeństwem i zdrowiem mają działania kierownictwa wyższego szczebla oraz aktywny udział pracowników. Europejskie badanie przedsiębiorstw na temat nowych zagrożeń (ESENER) pokazuje, że zaangażowanie pracowników połączone z zaangażowaniem kierownictwa, prowadzi do znacznego poprawienia warunków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Na przykład, w przedsiębiorstwach o wysokim poziomie zaangażowania pracowników i kierownictwa, prawdopodobieństwo posiadania udokumentowanej polityki BHP jest dziesięciokrotnie wyższe.

 

Zapewnienie bezpieczeństwa pracy, z uwzględnieniem konsultowania się z pracownikami w kwestiach bhp, jest obowiązkiem prawnym, wynikającym zarówno z polskiego kodeksu pracy, jak i z dyrektyw europejskich. W Polsce aż 73% pracowników uważa, że liczba osób uskarżających się na stres związany z wykonywaną pracą w ciągu najbliższych pięciu lat będzie rosnąć. 92% respondentów stwierdziło, że zasady zdrowia i bezpieczeństwa w pracy są ważne dla umożliwienia pracownikom dłuższej pracy przed przejściem na emeryturę. Pozytywną informacją jest to, że Polacy w większości (89%) są pewni, że przełożony, który zostanie poinformowany o problemie w miejscu pracy związanym z bezpieczeństwem lub zdrowiem, odpowiednio zareaguje.

Dysponujemy coraz doskonalszymi zabezpieczeniami technicznymi, środkami ochrony indywidualnej i zbiorowej, wiedzą o zagrożeniach. To wszystko możemy uzupełnić kwestiami psychologicznymi, odwołującymi się do podstawowych potrzeb człowieka – prawdziwego udziału w tym co robi, kontrolowania własnej pracy, poczucia, że jest w niej bezpieczny oraz że zachowa zdrowie i sprawność.

Debata prasowa oficjalnie otwiera polską edycję kampanii, podczas której odbędą się: konferencje i seminaria, warsztaty, wystawy plakatów i fotografii, Konkurs Dobrych Praktyk - przedsięwzięcia te będą poświęcone tematyce współpracy pracodawców, kadry zarządzającej i pracowników oraz ich przedstawicieli na rzecz bezpieczeństwa pracy.

Kampania obejmuje szereg działań na szczeblu krajowym i europejskim oraz promuje jedenastą edycję Europejskiego Konkursu Dobrych Praktyk. Nagrody będą przyznawane za najlepsze przykłady partnerstwa dla prewencji - partnerstwa między kadrą kierowniczą a pracownikami - na rzecz bhp. Zgłoszenia do konkursu, organizowanego przez EU-OSHA we współpracy z państwami członkowskimi, można wysyłać za pośrednictwem krajowych punktów centralnych sieci EU-OSHA (http://osha.europa.eu/pl/campaigns/competitions/good-practice-award_2012-2013/).

Na szczeblu krajowym, kampania będzie prowadzona przez krajowe punkty centralne EU-OSHA i oficjalnych partnerów kampanii. Zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej kampanii „Zdrowe i bezpieczne miejsce pracy 2012–2013”, z której można pobrać przewodnik po kampanii oraz inne materiały (prezentacje, publikacje i materiały promocyjne w 24 językach). Na stronie będzie można również znaleźć informacje o wydarzeniach organizowanych w  ramach kampanii na terenie całej Europy: www.healthy-workplaces.eu.



Nadesłał:

primum_pr

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl